Her får du bronsepropell til fast aksel

Propeller for fast aksel lages normalt i bronse, selv om mange bruker uttrykket messingpropell. Vi hjelper deg med å finne riktig propell til din båt.
bestill propell

Spørsmål og svar for bronsepropell

Propellen er noe av det viktigste man har på sin båt. For å få optimal ytelse i form av hastighet, drivstoff-økonomi osv på båten, er man helt avhengig av at propellen er riktig dimensjonert og har riktig utforming, samt riktig bladareal.
I hvilken grad en propell er godt eller dårlig tilpasset er også med å avgjør hvilken skyvekraft den gir gjennom hele registeret, det avgjør hvor mye støy/vibrasjoner/resonans man opplever, samt at det påvirker manøvreringsegenskapene.

Jeg trenger ny bronsepropell, kan dere hjelpe meg?

Hvordan måler jeg kon i propellen?

Bruk skyvelær og mål innvendig diameter på begge sider av hullet i propellen, samt mål lengden gjennom hullet. Differansen mellom største og minste hull delt på lengden gjennom hullet avgjør kon.
Det mest vanlige er kon på 1/10. F.eks største hull er 40 mm og minste hull er 30 mm og lengden er 100 mm. 40 minus 30 = 10 mm. 10 mm delt på 100 mm = 0.1 (1/10).

Hvordan ser jeg om propellen går med eller mot klokka? (RH eller LH rotasjon)

En høyregående propell vil rotere med klokka hvis man står bak båten og ser mot båten når den står i gir forover. Som regel vil en propell være merket med enten RH, R, LH eller L.
R & RH = Høyregående (rotasjon med klokka)
L & LH = Venstregående (rotasjon mot klokka)
Hvis man ikke finner noe merking i propellen så kan man ta noen bilder av propellen og sende oss på post@sevenseasmarine.no

Klikk her for å fylle ut skjema, slik at du kan få hjelp til å finne riktig bronsepropell til båten din.

Hvilken bronsepropell bør jeg velge?

Dette er noe som den vanlige mann i gata vil ha store vanskeligheter med å plukke ut selv dersom man vil oppnå et mest mulig optimalt resultat.
Det kan enten baseres med utgangspunkt i hvilket resultat man oppnår med nåværende propell, eller så kan man gjøre en propell-beregning som er basert på følgende info:
-Båttype/modell osv.
-Båtens vekt (oppgi om det er tørrvekt eller det som den veier pr. i dag slik den ligger på vannet)
-Antall HK og antall motorer
-Max anbefalt turtall på motor (med belastning)
-Utveksling på gir (gear ratio)
(Båtens vannlinjemål må du gjerne oppgi også)
bronsepropell

Ønsker du høyere fart og lavere forbruk? Vi kan finne optimal propell til deg.

Fyll ut vårt skjema med det du har av info og send inn til oss. Finn skjema her.

Vi gjør en vurdering basert på det du har skrevet, og du vil deretter få en kvalifisert anbefaling fra oss på det vi mener er den mest optimale propellen for deg og ditt bruk.
Du vil samtidig få pristilbud på anbefalt propell. Hvis vi behøver noe mer info av deg så tar vi kontakt

Bronsepropeller

Det og velge propell til din båt kan være meget vanskelig og en bør derfor kontakte fagfolk for å få beregnet dette riktig. En propell beregning bygger ikke bare på teoretiske formler, men også mye på erfaring. En bronsepropell blir definert blant annet av diameter, stigning, antall blader, bladareal, bladfasong, dreieretning og akseldimensjon m.m

For båter med innenbords motor og fast aksel så opererer man med 3 forskjelllige hovedgrupper:

1. Deplacement båter:

Båter med såkalt fortrengnings-skrog (dvs. skroget fortrenger like mye vann som båtens vekt også under fart). Disse båtene har en begrensning når det gjelder fart samme hvor stor motor man monterer. Typiske deplasementbåter er snekker, tunge båter, seilbåter og båter med små motorer.

2. Halvplanende båter:

Båter med relativt store motorer og ­moderat vekt, og som har en bunnfasong som gjør at de begynner å skli på vannet og begynner å nærme seg planende båters gange. (Vanlig fartsområde er fra 13 til noe over 20 knop.)

3. Planende båter:

Defineres som skrog utformet som en V, ofte kalt V-bunnsbåter, og som har langsgående steglister. De har store motorer i forhold til vekt, og de legger seg oppå vannet. Største delen av båtens tyngde bæres av vannets hydrodynamiske løftekraft, og det er bare en del av undervannsskroget som er i berøring med vannet, noe som gjør at friksjonen mot vannet reduseres betraktelig og farten økes.

Få en anbefaling og tilbud fra oss

VI HJELPER DEG MED Å FINNE RIKGIG PROPELL
Fyll ut propellsøkeren
Lorem ipsum dolor sit amet, sit at
consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Få tilbud fra oss

Ut enim ad minim veniam, quis nostrud nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit.
VALG AV PROPELL TIL BÅTEN

Propell er en maskindel som består av minst 2 propellblader. De fleste propeller har i dag enten 4 blader eller 3 blader. For at du skal få utnyttet båten etter ditt behov så bør du kjøpe propell etter hvordan du ønsker å bruke båten. Propellen må tåle antall hestekrefter som du har i motoren, i tillegg til vekten av båten din.

Personvern preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.