Spørsmål og svar for bronsepropell
Jeg trenger ny bronsepropell, kan dere hjelpe meg?
Ja, vi kan hjelpe deg. Klikk her for å gå til skjema, slik at du kan få en kvalifisert anbefaling.
Hvordan måler jeg kon i propellen?
Hvordan ser jeg om propellen går med eller mot klokka? (RH eller LH rotasjon)
En høyregående propell vil rotere med klokka hvis man står bak båten og ser mot båten når den står i gir forover. Som regel vil en propell være merket med enten RH, R, LH eller L.
R & RH = Høyregående (rotasjon med klokka)
L & LH = Venstregående (rotasjon mot klokka)
Hvis man ikke finner noe merking i propellen så kan man ta noen bilder av propellen og sende oss på post@sevenseasmarine.no
Hvilken bronsepropell bør jeg velge?
Ønsker du høyere fart og lavere forbruk? Vi kan finne optimal propell til deg.
Bronsepropeller
For båter med innenbords motor og fast aksel så opererer man med 3 forskjelllige hovedgrupper:
1. Deplacement båter:
Båter med såkalt fortrengnings-skrog (dvs. skroget fortrenger like mye vann som båtens vekt også under fart). Disse båtene har en begrensning når det gjelder fart samme hvor stor motor man monterer. Typiske deplasementbåter er snekker, tunge båter, seilbåter og båter med små motorer.
2. Halvplanende båter:
Båter med relativt store motorer og moderat vekt, og som har en bunnfasong som gjør at de begynner å skli på vannet og begynner å nærme seg planende båters gange. (Vanlig fartsområde er fra 13 til noe over 20 knop.)
3. Planende båter:
Defineres som skrog utformet som en V, ofte kalt V-bunnsbåter, og som har langsgående steglister. De har store motorer i forhold til vekt, og de legger seg oppå vannet. Største delen av båtens tyngde bæres av vannets hydrodynamiske løftekraft, og det er bare en del av undervannsskroget som er i berøring med vannet, noe som gjør at friksjonen mot vannet reduseres betraktelig og farten økes.
consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Få tilbud fra oss